Az M0-ás Északi hídja - A tervek szerint halad a megvalósítás

A Nemzeti Autópálya Zrt. és az M0 Északi Duna-híd Konzorcium 2006. január 6-án írta alá a kivitelezési szerződést az Északi Duna-híd és a kapcsolódó autópálya-szakasz megvalósítására. A konzorcium vezető cége a Hídépítő Zrt., tagja a Strabag Zrt. A kivitelezési feladatok teljes körű végrehajtására egy létesítményiroda alakult ez év januárjában.

Az összesen 3,4 km hosszú építési szakasz valamivel több mint felét az 1870 méter hosszúságú hídszerkezet teszi ki, amely a csatlakozó útpályákkal a 2/A (M0) út és a 11-es számú főút között teremt közúti összeköttetést. A nagy műtárgyon kívül négy kisebb hídszerkezet épül a területen, a kezdő és vég csomópontban három, valamint egy földút átvezetésénél.

A meglévő közlekedési létesítmények közül a tervezett autóút kapcsolódik a következő utakhoz

  • 2/A számú elsőrendű főút (mely kapcsolódik a Váci úti csomópont összekötő ágához annak 1+313 km-szelvényében)
  • 2. számú főút (Váci út folytatása; a Duna-híd bal parti ártéri hídja keresztezi a 74+540 km-szelvényben)
  • Duna-parti sétány (F8 jelű földút)
  • árvédelmi töltésen átvezetett burkolt út
  • Budakalász üdülőtelepi út
  • 11-es számú főút (az M0-ásról levezető összekötő pálya csatlakozik a Budakalász-bevásárlóközpont meglévő körforgalmú csomópontjához, a főúton szélesítés, illetve a csomópont részleges átépítése történik)
Látványterv a ferdekábeles szerkezetről

Hídszerkezet

A Nagy-Duna-ági híd pályaszerkezete teljes szélességű, a többi hídon két párhuzamos szekrény vezeti át a jobb és bal pályát. A teljes hídszélesség a mederhídon 36,16 m, a többi hídon 34,36 m, járdával, kerékpárúttal, forgalmi sávokkal együtt.

A híd öt, egymáshoz dilatációkkal kapcsolódó felszerkezeti részből áll

  • Bal ártéri híd: négynyílású tolt vasbeton felszerkezet 170 m
  • Mederhíd: háromnyílású ferdekábeles acél felszerkezet 591 m
  • Szigeti ártéri híd: tizenkét nyílású tolt vasbeton felszerkezet 560 m
  • Szentendrei-Duna-ág-híd: háromnyílású acél felszerkezet 332 m
  • Jobb ártéri híd: ötnyílású tolt vasbeton felszerkezet 219 m

Alapozás, alépítmények

A híd 28 támaszánál fúrt vasbeton cölöpök készülnek változó mennyiségben, 12 és 46 db támaszonként. A cölöpátmérő a parton 1200 mm, a mederben 1500 mm. A cölöpösszefogó gerendákon épülnek a pillérek. Az ártereken szekrényenként különálló pillérek készülnek „stadion” alakú oszlopokkal és konzolos fejgerenda kialakítással. A mederpilléreket egyben gyártják, méretük emiatt tekintélyesebb, a Szentendrei-Duna-ági felmenőfal hossza közel 30 méter, a Nagy-Duna-ági pillérek pedig 68 méteresek. A Duna-mederben a „hagyományos hídépítős” vasbeton kéregelem + acél őrfalas munkatér-határolás védelmében épülnek a támaszok.

Nagy-Duna-ági híd

Felszerkezete ferdekábelekre függesztett acélszerkezet. A mederpillérekre kerülő pilonok egyenként 100 méter magasak, alakjuk A betűt formáz. Szerkezetüket tekintve monolit vasbetonból készülnek, önkúszó zsalurendszer alkalmazásával. A pályaszerkezetet 96 kábel kapcsolja a pilonokhoz. A felszerkezet építése szabad szereléses technológiával készül. A 12 méter hoszszúságú elemek uszályon érkeznek a helyszínre, és úszódaru emeli őket a helyükre. Az illesztés elkészítése után a kábelek befűzése és feszítése történik. Egy-egy elemvéget két-két kábel függeszt fel. Az elemek átlagos tömege 120-125 tonna (1. ábra).

1. ábra. Nagy-Duna-ági híd – hossza: 591 m

Szentendrei-Duna-ági híd

Két különálló acél felszerkezet épül, konzolos szekrény keresztmetszettel. A kétszer 330 méter hosszú hídszerkezetet összesen hat egységben, 120–90–120 méteres darabokban előszerelve szállítjuk az építési helyszínre, az uszályokra szerelt állványszerkezettel alátámasztva. Ezek az állványok végzik egyben a helyszíni beemelést is.

2. ábra

Ártéri hidak

A jobb és bal ártéren két önálló felszerkezet épül, konzolos szekrény keresztmetszetű feszített vasbeton hidakkal. A felszerkezet építését szakaszos előretolással végezzük. A hídfő mögött telepített gyártópadban történik az egyenként 22 méter hosszú elemek gyártása. A jobb és bal ártér hídjai ugyanabban a padban egymás után készülnek, az egyes hídágak építése után a padot áttelepítjük. Az átlagos gyártási ciklus 7 nap elemenként.

Szentendrei-sziget feletti híd

Két önálló felszerkezetű, konzolos szekrény keresztmetszetű, feszített vasbeton szerkezetű híd épül a Szentendrei-sziget felett. A felszerkezet építését szakaszos előretolással végezzük. A gyártópadot állványra építve helyezzük el az első nyílásban. Mindkét hídág ugyanabban a padban készül, a pad és állványzatának áttelepítésével. Az elemek hossza 22-22 méter. Az átlagos gyártási ciklus 8 nap elemenként.

Pilonok

A Nagy-Duna-ági mederpilléreken épülő 100 méter magas pilonok határozzák meg a híd végső képét. A különleges műszaki feladat igazi csemege a hídépítő szakmában. A monolit vasbeton ferde oszlopok építés közben ideiglenes kitámasztást kapnak, valamint a feszítőrudakat is el kell helyezni, és természetesen ütemenként megfeszíteni a kívánt teherbírás és alak biztosítása érdekében. Az érdekes műszaki feladat 2007. februárban kezdődik, várhatóan hat-hat hónapig tart a szerkezetek építése (2. ábra).

Kéregelemek beemelése a 6. pillérhez

Útépítés, közművek

Az M0-ás útgyűrű jelen szakaszon 2x2 forgalmi sáv keresztmetszetű. A tényleges keresztmetszet a tervezési szakasz elején (a gyűjtő-elosztó sávok miatt) 2x3 sávot és mindkét oldalon leállósávot foglal magában. A Duna-híd keresztmetszete 2x3 forgalmi sáv átvezetésére alkalmas, amely az átadáskor 2x2 sáv + leállósáv keresztmetszettel fog üzemelni. A tervezési sebesség a szakaszon (korábbi hatósági döntés alapján) 80 km/h. A hidak két oldalán közös kerékpáros-gyalogos járdát alakítottak ki. A kerékpárutat a hídfőknél a terepre levezetjük, ezzel biztosítva a kapcsolatot a regionális kerékpárúttal. Jelen szakaszon a pályaszerkezet aszfalt marad, minthogy az északi szektor 4 éve üzemelő pályája, továbbá a teljes Duna-híd is aszfaltburkolatú; de a „K” terhelésű osztályra is kidolgozott, elfogadott és diszpozícióként kiadott „nagymodulusú aszfaltburkolatú félmerev útpályaszerkezet” kerül alkalmazásra. A csapadékvizek élő vízfolyásba történő bevezetésük előtt tározómedencéken át jutnak tisztítás után a Dunába, illetve a patakokba (Mogyoródi-patak, Barát-patak).

Néhány jelentősebb közműkiváltás, -építés vagy -átépítés

  • hírközlési vezetékek keresztezése
  • kis- és középfeszültségű villamosvezetékek keresztezése
  • üzemi hírközlési berendezések (meteorológiai állomás, forgalomszámláló hurok, forgalomfigyelő kamera) energiaellátása
  • közvilágítás
  • nagyfeszültségű vezetékek keresztezése
  • víz- és szennyvízvezetékek keresztezése
  • szénhidrogén-vezetékek keresztezése
  • üzemi hírközlő hálózat
Hídépítés a Szentendrei-szigeten

Kivitelezés

A munkaterületet 2006. január végén vettük át. Említésre méltó körülmény, hogy ennél a beruházásnál gyakorlatilag a teljes terület azonnal rendelkezésre állt a kivitelezés megkezdéséhez. Az első két-három téli hónap az engedélyek, jóváhagyások beszerzésével és a felvonulási utak kiépítésével telt. Április elején indulhatott meg a tényleges kivitelezés. A tavaszi árvíz sajnos éppen a nagyhíd építési munkáit akadályozta. 2006. március 28-tól egészen június közepéig tartósan és folyamatosan magas volt a vízállás, időszakonként a 100 éves gyakoriságot megközelítő vagy akár meghaladó értékekkel. Az ártéren kívül a munkavégzés zavartalan volt. Június közepén, az árvizek levonulása után megkezdődött a pillérek építése, a felszerkezet építéséhez szükséges gyártópadok telepítése, valamint a mederpillérek építése. Külön érdekessége a kivitelezésnek, hogy a munkaterületen csak hídtengely irányban engedélyezett a közlekedés, és ez igaz a munkaterület megközelítésére is. Az építési forgalom a 2-es és 11-es út felől közelítheti meg az építési helyszínt. A Kis-Duna-ágon egy bárkahidat kellett létesítenünk, amely egyrészt lehetővé teszi a gépjárművek közlekedését a két part között – tehát a szigeti munkavégzést –, másrészt felnyitott állapotban biztosítja a hajóforgalom zavartalan átvezetését is.

A nyári hónapokban (júniustól szeptemberig) naponta kétszer: reggel és este 4-4 órát nyitva kellett tartanunk a hidat. Ebben az időszakban a Kis-Duna-ági és a szigeti munkaterületek megközelíthetetlenek voltak, e körülmény természetesen jelentősen befolyásolta az építkezés logisztikai feladatait. A kivitelezés nagy lendülettel halad, mára a földművek gyakorlatilag elkészültek, a védőréteg építése folyamatban van. A közműkiváltások, -áthelyezések befejeződtek. Valamennyi támasz cölöpözése készen van mind a nagy, mind a kisebb hidakon. Az alépítmények készültsége 80%-os az ártereken, és jól halad a mederpillérek építése is. A teljes beruházásra számított előrehaladás kb. 23%-os. És természetesen ütemesen halad az acélszerkezetek gyártása a hídgyárakban. A kivitelezés folyamatosan nyomon követhető a helyszínen, valamint a honlapunkon, és a www.m0hid.rgstudio.hu címen is elérhető web-kameráink képeit figyelve. Előzetes bejelentés után látogatóközpontunk szívesen fogadja az érdeklődő szakmai és laikus közönséget egyaránt.